- Kilka samochodów ciężarowych o łącznej masie nawet do 192 ton ustawiono na trzech kolejnych wiaduktach na budowanej obwodnicy Olesna. To jeden z elementów próbnych obciążeń tych konstrukcji, niezbędny do wydania pozwolenia na użytkowanie odcinka drogi ekspresowej S11 - informuje Agata Andruszewska, rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Opolu. - Mówiąc krótko: sprawdzamy jakość wybudowanych obiektów
Próby obciążeniowe na obwodnicy Olesna
Zanim obiekt mostowy otrzyma wydawane przez nadzór budowlany pozwolenie na użytkowanie, konieczne jest wykonanie pomiarów, które stwierdzą jakość oraz wytrzymałość wybudowanej konstrukcji. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przeprowadziła próbne obciążenia na trzech obiektach: moście nad Stobrawą oraz dwóch wiaduktach nad linią
W ramach tych prób obciążeniowych dwa samochody ciężarowe jeździły pojedynczo z różnymi prędkościami: 10, 30, 50 i 70 km/h. Dodatkowo zrealizowano dwa przejazdy z prędkością 30 km/h z najechaniem na przeszkodę.
Obwodnica Olesna zostanie oddana do użytku latem 2023 r.
- Aktualne zaawansowanie prac na budowie obwodnicy Olesna sięga ponad 90 procent, a zakończenie inwestycji jest planowane w trzecim kwartale - mówi Agata Andruszewska.
Praktycznie gotowa jest już cała trasa. Do zrobienia są jeszcze prace wykończeniowe.
Na całej długości 25-kilometrowej trasy głównej ułożona jest już ostatnia warstwa nawierzchni, czyli warstwa ścieralna. Na zdjęciach i filmie z lotu ptaka widać też, że zamontowano już sporą część tablic i znaków. Gotowe jest też oznakowanie poziome, czyli pasy na jezdni.
Wykonywanie oznakowania poziomego i pionowego, montaż barier ochronnych oraz ekranów akustycznych nadal jednak trwa.
Najprawdopodobniej, jeśli wszystkie prace, a potem odbiory końcowe pójdą zgodnie z planem, obwodnica Olesna zostanie otwarta już latem, w lipcu-sierpniu 2023 r.
Obwodnica Olesna jest już prawie gotowa. Zobacz, jak wygląda ten odcinek drogi ekspresowej S11 (zdjęcia z lotu ptaka kilometr po kilometrze).
Obwodnica Olesna, czyli 25-kilometrowy fragment drogi ekspresowej S11
Obwodnica omija Olesno od północnej strony. Ten fragment drogi ekspresowej S11 ma dokładnie 24,8 kilometra.
- Początek obwodnicy Olesna zlokalizowany będzie na tymczasowym rondzie w Kolonii Ciarka, czyli aż pod Kluczborkiem.
- Koniec 25-kilometrowej obwodnicy zlokalizowany będzie na tymczasowym rondzie za Łomnicą, na granicy województwa opolskiego i śląskiego.
Nowa droga ekspresowa S11 ma dwujezdniowy układ drogi ekspresowej, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku i nawierzchnię o nośności 11,5 t/oś.
W ciągu 25-kilometrowej obwodnicy Olesna zbudowane zostały 24 mosty i wiadukty, a także 19 zbiorników retencyjnych. Dwa najdłuższe wiadukty są nad linią kolejową Tarnowskie Góry - Kluczbork. Jeden z nich ma 135 metrów, a drugi 126 metrów.
Całkowita wartość budowy obwodnicy Olesna (wraz z wykupem gruntów) to 802 miliony złotych.
Z tego aż 411 milionów zł pokryje dotacja z Unii Europejskiej.
W kolejnych latach obwodnica Olesna zostanie połączona z sąsiednimi odcinkami drogi ekspresowej S11:
- od obwodnicy Kępna do początku obwodnicy Olesna,
- od granicy województwa opolskiego i śląskiego (za Łomnicą) do autostrady A1.
Droga ekspresowa S11 to trasa ogólnopolska. Docelowo będzie mieć 550 kilometrów i połączy porty województwa zachodniopomorskiego z Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym.
- Nowa trasa zapewni komfort ruchu tranzytowego, tworząc nowoczesne drogowe połączenie dla województw wielkopolskiego, opolskiego i śląskiego - mówi Agata Andruszewska. - Realizacja inwestycji umożliwi również skomunikowanie z terenami inwestycyjnymi, wpływając na aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie S11 oraz w województwie opolskim.
W tym roku oddano już do użytku obwodnicę Praszki. Tak wygląda:
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?