PKP S.A. podpisały umowę z wykonawcą generalnego remontu dworca kolejowego w Oleśnie. Wykonawcą będzie konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Budowlane Częstobud Damian Świącik z Częstochowy oraz Przedsiębiorstwa Budowlanego BUDPOL Sp. z o.o. z Jaskrowa. Dokumentację projektową opracowała pracownia Sankon s.c. z Legnicy.
Modernizacja dworca z 1923 roku kosztować będzie 12,6 mln zł. Planowany termin zakończenia przebudowy dworca w Oleśnie to druga połowa 2022 roku.
- Dworzec w Oleśnie zostanie przebudowany z dbałością o historyczny charakter, a jednocześnie po przebudowie będzie nowoczesny i spełniający współczesne standardy obsługi podróżnych – zapowiada Bartłomiej Sarna z PKP S.A. - Renowacji będzie poddana elewacja dworca wraz z detalami architektonicznymi, takimi jak boniowania, gzymsy czy pilastry. Zostaną one odtworzone na wzór historycznych, podobnie jak stolarka okienna i drzwiowa. Dworzec zyska również nową iluminację nocną podkreślającą jego walory architektoniczne.
Przebudowane zostanie wnętrze dworca. Wypowiedzenia dostały już właściciel restauracji Dworcowej, mieszczącej się na parterze. Wyprowadzić musieli się także najemnicy mieszkań, mieszczących się na piętrze budynku dworca kolejowego.
Po przebudowie na parterze budynku, w jego centralnej części, będzie mieścić się przestrzeń obsługi podróżnych. Będą ogólnodostępne toalety, przystosowane dla osób niepełnosprawnych. Będzie też pomieszczenie na działalność usługową. Hol będzie pełnić funkcję poczekalni dla podróżnych. W holu będą nowe ławki, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz system informacji głosowej.
Na parterze oprócz strefy obsługi podróżnych mieścić się będą biura Straży Miejskiej oraz Ośrodka Pomocy Społecznej. Na piętrze dworca kolejowego zostaną urządzone mieszkania interwencyjne.
W ramach przebudowy dworca PKP Olesno Śląskie (bo taka jest oficjalna nazwa stacji kolejowej w Oleśnie) zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne, wykonane zostaną też oznaczenia w alfabecie Braille’a, tablice dotykowe z planem dworca, ścieżki prowadzące wewnątrz obiektu oraz w jego otoczeniu dla osób niedowidzących lub niewidomych.
- Przebudowa dworca sprawi również, że budynek stanie się bardziej ekologiczny - informuje Bartłomiej Sarna. - Zaprojektowano w nim energooszczędne oświetlenie wraz z automatyką sterującą, co ograniczy zużycie energii elektrycznej. Straty ciepła zredukowane zostaną przez docieplenie budynku, a także montaż w nim stolarki okiennej i drzwiowej o niskim stopniu przenikalności cieplnej.
Dworzec kolejowy w Oleśnie wyposażony zostanie w system BMS (Building Management System), kontrolujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Będzie też monitoring, kontrola dostępu, sygnalizacja włamania oraz instalacja przeciwpożarowa.
Inwestycja obejmie również otoczenie dworca, a także zlokalizowanego obok dworca centrum przesiadkowego.
Jak dworzec w Oleśnie został wysadzony w powietrze
Pierwszy dworzec kolejowy wybudowano w latach 1883-1884. Budynek miał dwa piętra, na parterze była poczekalnia i pomieszczenia biurowe, na piętrach mieszkania dla pracowników kolei.
Dworzec kolejowy w Oleśnie wysadzony został 22 maja 1921 roku podczas III powstania śląskiego.
Nowy dworzec, większy, oddano do użytku w 1923 roku.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?