1,4 mln złotych kosztował remont drogi wojewódzkiej 454 Opole - Namysłów na odcinku Dobrzeń Wielki - Kup. To jedna z najbardziej obciążonych ruchem tras naszego regionu.
Robotnicy wymienili wszystkie warstwy bitumiczne jezdni, po obu stronach wzmocnili jej krawędzie, wykonali też nowe odwodnienie drogi.
- Zamontowane są również nowe urządzenia bezpieczeństwa ruchu, odtworzone zostało oznakowanie pionowe - wylicza Arkadiusz Branicki z Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu.
Ale takich remontów na drogach wojewódzkich w tym roku było więcej.
- Można powiedzieć, że był to rok rekordowy - mówi Szymon Ogłaza, członek zarządu województwa opolskiego. - Realizacja prac przekroczyła bowiem trzykrotnie zakładane plany jeśli chodzi o te polegające na wymianie nawierzchni i podbudowy dróg, a ich koszt wyniósł 25,5 milionów złotych!
Co ciekawe, na początku roku zaplanowano 9 zadań związanych z remontem nawierzchni 10 kilometrów dróg.
- Jednak dzięki umiejętnemu planowaniu przetargów i wpływom z podatku CIT zwiększyliśmy liczbę inwestycji do 26, dzięki czemu odnowiliśmy 29 kilometrów jezdni - wylicza Szymon Ogłaza. - Może nie były to zadania wielomilionowe, ale potrzebne mieszkańcom.
W ramach tych robót drogowcy wykonali nowe nawierzchnie jezdni, chodniki, ścieżki rowerowe czy wiaty przystankowe. Co ciekawe, wydatki remontowe związane z tzw. nakładkami przekroczyły unijne wydatki inwestycyjne na drogach wojewódzkich, które wyniosły w tym roku 20 milionów złotych.
- Zadania prowadziliśmy na terenie każdego powiatu i pozwolą one na komfortową jazdę przez przynajmniej dziesięć lat – podkreśla Bartłomiej Horaczuk, dyrektor Zarządu Dróg Wojewódzkich w Opolu.
W ramach prac zostało zastosowanych kilka nowych technologii, które znacząco wydłużą żywotność chociażby obwodnicy Białej, na której zaczęły pojawiać się pęknięcia.
- Chodzi o tzw. powierzchniowe utrwalenie, które pozwala na korzystanie z drogi już po godzinie, a żywotność jej przedłuża się nawet o 15 lat – mówi Grzegorz Cebula, wicedyrektor opolskiego ZDW.
Pozostałe drogi były frezowane, nakładano na nie specjalne siatki i warstwy wiążące oraz ścieralne. Co ciekawe, w warstwie ścieralnej najczęściej zastosowano beton asfaltowy.
Odcinki dróg wojewódzkich wyremontowanych w tym roku:
- 405 Rynarcice
- 406 Piątkowice
- 406 Jasienica Dolna – Budzieszowice
- 414 obwodnica m. Biała
- 410 Landzmierz ul. Biadaczów
- 416 Bernacice – Bernacice Górne
- 419 Niekazanice – Branice
- 420 Pilszcz
- 426 Jemielnica
- 426 Strzelce Opolskie
- 451 Pielgrzymowice
- 454 Dobrzeń Wielki – Kup
- 457 Kościerzyce-Nowe Kolnie
- 458 Kantorowice
- 458 Ptakowice
- 458 Kolonia Popielowska
- 463 Kadłub Turawski
- 494 Bodzanowice
- 901 Pietraszów
- 901 Pludry
- 409 Moszna – Zielina
- 409 Gogolin
- 411 Głuchołazy
- 457 Chróścice
- 494 Chudoba
- 494 Borki Małe - Broniec
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?